A bűn és a dominóeffektus – Mózes 1. könyve 34. fejezet

Ez a fejezet egy, a nőket mindenféle értelemben megrázó és megnyomorító esetről olvasunk, mégpedig arról, hogy Jákób leányát, Dinát elrabolja és megerőszakolja az ország hercege, Sikem.

Dina ekkor kb. 15 éves lehetett. Úgy tűnik, hogy otthon még gyermeknek számított, hiszen máskülönben felügyelet nélkül nem csavaroghatott volna össze vissza. Csábítja a kíváncsiság a körülötte lakó pogány nép felé, és elmegy hozzájuk és ezzel veszélybe is kerül. (1.vers) Nagyon fontos, hogy bölcsen válasszuk meg azt a baráti társaságot ahova tartozunk, ahol védtelenek maradunk akár fizikai, akár lelki behatásokkal szemben. Így int minket a Biblia:

” Ne tévelyegjetek! A jó erkölcsöt megrontja a rossz társaság.” (1 Korintus 15:33 )

Isten nem véletlenül parancsolja Izráelnek, amikor elfoglalják Kánaánt, hogy űzzenek ki és irtsanak ki erről a földről minden pogány népet. Ezen népek számára Sikem tette egy teljesen hétköznapi dolog volt, amiért még csak bocsánatot sem kérnek. Ez híven mutatja, hogy milyen alacsony erkölcsi morál uralkodott ezek között az emberek között.

Aztán azt olvassuk, hogy Sikem, aki az erőszakot elköveti, teljesen beleesik Dinába, és mindenáron feleségül akarja venni. A szerelem viszont nem kisebbíti, vagy enyhíti Sikem bűnét. És ez nagyon fontos! A szerelem nem igazol semmi féle fajta fizikai vagy lelki erőszakot, és ez mind a férfira, mind a nőre ugyanúgy igaz.

Mikor Jákób tudomást szerez a dologról, nem pattan azonnal. A fiai kinn vannak a mezőn. Nem könnyű helyzet előtt állt Jákób. Ha visszautasítja a házassági ajánlatot, akkor rengeteg, és erős ellenséget szerez magának, kockáztatva ezzel egész családja életét, elfogadni viszont nem fogadhatja el, hiszen nem tartoznak hozzájuk, pogány népek, és nincsenek körül metélve. Jákób tehát uralkodik az indulatain, és megvárja, hogy hazaérjenek a fiai, hogy együtt beszéljék meg a teendőket.

“Jákób fiai pedig megjöttek a mezőről, és amikor meghallották a dolgot, elkeseredtek, és nagy haragra lobbantak azért, hogy csúfságot tett Izráelben azzal, hogy Jákób leányával hált, aminek nem lett volna szabad megtörténnie.” (7. vers)

Az, hogy ez a testvérükkel esett meg, aki nem mellesleg a család szemében még csak gyerek, csak az egyik oka a haragnak. A másik az az, hogy az ezen területen élő férfiak számára, még ma is sokkal nagyobb szégyen és gyalázat, amikor a lánytestvérüket, vagy lányukat éri ilyen megaláztatás, mint ha a feleségüket. Mégpedig azért, mert a feleségüktől elválhatnak, így hozzájuk nem kötődik többé a szégyen, de a egy vér szerinti nőrokonuk mindig hozzájuk fog tartozni, így az őt ért gyalázat, sérelem, szégyen is.

Jákób fiai itt igazi vallásos képmutatókként jelennek meg, azt a feltételt szabva, hogy az ő hitüknek szerinti előírásnak feleljenek meg, essenek át a körülmetélkedés szertartásán. Namármost ha ezek a pogány emberek elfogadták volna az igaz Istent és ezért metélték volna körül magukat, semmi gond nem lenne, csakhogy se Jákób fiai részéről, sem pedig Sikem és a város lakói részéről nem erről szólt ez a dolog. A város amiatt egyezett bele, mert anyagi javakkal kecsegtetett ez a szövetség, Sikem azért mert elvakította a vágy és a szerelem, Jákób fiainak pedig lehetőséget adott a bosszúra.

Három nap múlva, amikor minden férfi seblázban fekszik Simeon és Lévi, Jákób két fia, és a velük tartó emberek lemészárolnak minden férfit a városban. Megölik a királyt és a herceget, átgázolnak a halottakon, elviszik Dinát, elviszik az összes juhot, barmot és szamarat, mindent elrabolnak, minden gyermeket és asszonyt fogolyként hurcolnak el.

Amikor Jákób pedig rámutat, hogy milyen felelőtlenül cselekedtek, milyen szörnyűséget műveltek, és mekkora veszélybe sodorták az egész családot ezt felelik:

“Hát úgy kellett-e bánni a húgunkkal, mint tisztátalan személlyel?” (31. vers)

Ebben az egy mondatban elég sok információ benne van. Először is, nyilvánvalóvá teszi, hogy ebben a korban és ezen a helyen már létezik a prostitúció, és egy megvetett foglalkozás. Másodszor mutatja, hogy a Simeont és Lévit mennyire nem hatotta meg a szörnyűség amit elkövettek, hogy teljesen jogosnak tartották és egyenlő súlyúnak ez erőszakot és a mészárlás, és hogy mennyire elvakította őket a bosszúvágy. Harmadszor pedig majdnem hogy Jákóbot vádolják meg azzal, hogy nem érdekli őt, hogy mi történt a saját lányával, mert nem helyeselte és nem értett azzal egyet amit tettek.

Félelmetes, hogy ez érzelmeink milyen szörnyű tettekre képesek minket sarkallni, és mennyire elvakítanak minket! Legyen az kíváncsiság, vágy, szerelem, harag, vagy bosszúvágy.

Lássuk tehát a dominókat:

  • kíváncsiság
  • rossz társasággal való barátkozás
  • eluralkodó vágy
  • emberrablás
  • nemi erőszak
  • harag
  • álnokság
  • anyagiasság
  • bosszúvágy
  • mészárlás
  • egy egész városnyi árva és özvegy

Amikor azt hisszük, hogy amit teszünk, vagy ahogy döntünk, az csak és kizárólag a mi életünket befolyásolja, és csak a mi dolgunk, akkor nagyon nagy tévedésben vagyunk. Mert bármit teszek, bárhogy döntök, legyen az jó, vagy rossz, helyes vagy helytelen mások életére is kihatással van, annak következményeit nem csak én viselem.

Imádkozom azért, hogy ne feledkezzek el a ma tanultakról. A bűn veszélyes és romboló. Csak egyedül Istennél találhatok védelemre és oltalomra a bűnnel szemben.

aláírás

2 hozzászólás

Hozzászólás